|
INNOWACJE WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE Przedszkola Miejskiego nr 7
Środowisko edukacji i wychowania przedszkolnego jest miejscem, w którym dziecku stwarzamy warunki do różnego typu działalności, w tym zabawowej, muzycznej, plastycznej, dramatycznej bądź ruchowej. W naszej
placówce wychowawca to animator, który wplata w tok zabaw, zajęć formy aktywizujące, kształcące, udoskonalające osobowość dziecka. Również pozostawiamy dzieciom wybór i umożliwiamy decydowanie o w
łasnym uczestnictwie. Staramy się dostosować tematykę do zajęć, a plany do biegu wydarzeń, potrzeb i oczekiwań grupy.
Jedną z metod praktykowaną w naszej placówce to pedagogika zabawy, która otwiera bramny i zaprasza do korzystania z metod twórczych i działań aktywnych. W ten sposób przyczyniamy się do wszechstronnego
wychowania i rozwoju dzieci. Potrzeby oczekiwania, możliwości rozwojowe i zainteresowania dzieci są bardzo różne. W związku z czym stosujemy często takie metody aktywizujące jak: klanza, tańce integracyjne,
teatralizacja, które zaspokajają dziecięce potrzeby oraz pomagają w nawiązywaniu i utrzymaniu przyjaznych kontaktów między dziećmi. Wspomniane formy pracy dostarczają źródła radości i inspiracji działań
nowatorskich. Głównym celem naszej pracy to harmonijny i wszechstronny rozwój jednostki funkcjonującej w ramach określonej grupy przedszkolnej.
Kolejnym trędem w pracy wychowawczo - dydaktycznej to nabywanie i rozwijanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania już w grupach młodszych metodą I. Majchrzak.
Motto naszej pracy to: "Dziecko uczy się spontanicznie i okazjonalnie nabywając umiejętności przez cały czas według własnych możliwości i chęci nie stwarzając presji uciekającego czasu". Jest to czynnik wysoce
motywujący dziecko do dalszej nauki, a zarazem stanowi dla niego doskonałą zabawę. Zwracamy szczególną uwagę na rozwijanie indywidualnych zdolności dziecka, wzbogacamy dziecięcą
aktywność, wyobraźnię, twórczość werbalną, plastyczną i ruchową. Dzięki tej metodzie rozwijamy i przybliżamy u dzieci zamiłowanie do książek oraz czytelnictwa. Również uczymy dialogu dostrzegając, że każde
dziecko ma na dany temat różne poglądy, które argumentuje podejmując dyskusję. W pracy wychowawczo - dydaktycznej na pierwszym miejscu wysuwa się edukacja ekologiczna i regionalna.
Przekazujemy wiedzę na ten temat kształtując właściwe postawy, tradycje i wzory zachowań proekologicznych. Dziecko poznaje i korzysta z zasobów przyrody, regionu i jest za nią odpowiedzialny.
Poprzez edukację regionalną dziecko rozumie tożsamość kulturową dziedzictwa, nawiązuje poczucie więzi ze swoją małą ojczyzną w toku poznania jej zwyczajów i tradycji.
W rozwijaniu kompetencji matematycznych stosujemy naprzemiennie układanie i rozwijanie za dań, które proponuje metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Kształcenie dziecięcego liczenia praktykujemy na konkretach i
czynnościach, a słowa tylko wspomagają. Organizujemy sytuacje pozwalając dzieciom na wykonywanie czynności i tak kierujemy rozmową, aby ono samo dostrzegało prawidłowość oraz opowiedziało o swoich spostrzeżeniach.
Na polu rozwijania sprawności ruchowej korzystamy z różnych metod np. R. Labana, Orffa, W. Sherborm gimnastyki korekcyjnej. Łączymy istotne elementy ruchu rozwijającego, nie pomijając czynnika
terapeutycznego, który doskonale wspomaga różne dysfunkcje psychoruchowe. Także zwracamy uwagę na rozwój fizyczny dziecka, stymulując go i działamy profilaktycznie w trudnych sytuacjach nie zapominając o
zajęciach odprężających i relaksujących. Zarysowana gimnastyka twórcza nie tylko polega na odwzorowaniu ruchu, lecz na przekazaniu przez dziecko twórczego ruchu, a przez to staje się ono twórcą i aktorem. Kszta
łtowanie prawidłowej sylwetki dokonuje się w atmosferze swobody, humoru i śmiechu. Organizowanie przez nas warunków całodniowej aktywności dziecka realizuje się poprzez proponowanie
wychowankom ofert i wspólnie ich organizowanie pod względem treści, zakresu obecności nauczyciela, rodzajowi i formy najbardziej sprzyjającej rozwojowi przedszkolaka.
Jesteśmy odpowiedzialni za stwarzanie warunków do rozwoju, zaaranżowanie sytuacji wychowawczych, wywołanie zaciekawień, pobudzanie do spontanicznego poszukiwania. Wszelkie innowacje mają na celu wpłynąć
wszechstronnie na rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny dziecka, a zarazem pobudzić go do rozwoju i poszerzania zamiłowań oraz zdolności.
Jeżeli uważasz, że nasze przedszkle jest idealnym miejscem dla Twojego dziecka, zapisz je klikając tutaj. |
|